Upplyst var det ja...

"att vi fortfarande låter en helt land stänga ner all verksamhet för att en snubbe i en sagobok som skrivits om tusentals ggr hängde runt
lite på ett kors och så är för mig utanför mitt förstånd.
å tro mig, jag är en av de upplysta.
jag äter varken kött eller tror på den de kallar gud/jesus/whatever.
tänk om "gummitarzan" skrivits då, å dåtida oupplysta människor hade tagit den som sin heliga skrift, fan så mye roligare vi kunde haft då.
eller kanske "frankenstein", då hade kanske monstret där varit den som gick på vatten?!"


Dessa meningar kommer direkt från Siesta! bloggen..
Jenny Wesséus kallar sig upplyst vilket jag inte håller riktigt med om. Jag gillade verkligen Siesta! bloggen trots sina uppehåll i bloggandet. Det var kul att få läsa om arbetet bakom den älskade festivalen. Men när man läser något sånt här så kan man ju inte låta bli att bli besviken.

Man borde aldrig, aldrig trycka ner någon religion. Religion betyder jätte mycket för många och för många har det också varit ett stort stöd. Och när man är en sådan offentlig person som Jenny är och hon är dessutom Siesta! festivalens annsikte utåt så borde hon om någon tänka på vad hon skriver. Det hon säger/skriver kommer ju förknippas automatiskt med festivalen. Och hon ska vara en förebild..

Så nu undrar jag, hur "upplyst" är hon egentligen?
Här har ni läken till inlägget.


Update om helgens festligheter kommer strax.
hejhopp!


Vad tycker andra?
Postat av: Jenny Wesséus

puss på dig!



tack för att du uppmärksammar oss ännu mer :D

2009-05-19 @ 14:12:30
Postat av: sebbe

sorgligt. 2009. vi har ipod's, rymdraketer och ja vet inte vad och FORTFARANDE tror folk på sagor. om nu folk är så starka i sin tro borde inte en kritisk röst beröra dem?

2000 år av krig, våldsamheter och smutskastning dem stora religionerna emellan (trots deras otroligt uppenbara likheter och i många fall, dyrkan av samma gud) borde lärt folk att så att säga "roll with the punches".



upplysta människor söker sig till nihilism, ateism eller är åtminstone agnostiker.

våga vara kritisk. våga vägra bölande.

2009-05-20 @ 11:33:53
Postat av: Sophie

För det första så håller jag med om att det finns nackdelar med religion, men det man inte får glömma är hur mycket religion också har hjälpt så många människor.



& Jenny, du kanske tycker att ni får uppmärksamhet. Jag tycker att ni borde akta er för vissa saker, särskilt nu när Siesta! börjar bli en etablerad festival och ni har inte råd med felsteg. Tro inte att ni är oövervinnliga.

2009-05-21 @ 18:20:32

Lämna ett litet spår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag tycker:

Trackback
RSS 2.0