Meningen med livet ?

Vad är meningen med livet ?  Det är nog en av dem kändaste frågor vi har här i världen. Frågan har diskuterats av ett x antal filosofer och av de lärda från Grekland och Rom. Det enda dessa olika människor hade för likhet med deras slutsatser är att ingen av deras svar är det rätta. För hur skulle det kunna finnas ett enda svar, som ska gälla för alla olika människor här på jorden. För vi är så pass olika att alla måste ha olika svar.


När jag slår upp ordet mening i en ordlista får jag svaret betydelse. Och det kan tolkas på två olika sätt, antingen tänker man att meningen med livet är att man ska göra något betydelsefullt och bli en betydelsefull människa, eller så tänker man så att meningen med livet är att uppnå något som har betydelse för en själv.

Vissa säger att det är att komma till himmelen, andra säger att om du uppnår moksha så har du lyckats.

Jag tror alla har olika meningar med livet. Allt anpassat till vad man själv tror på. Det finns nog inte en enda rätt väg att gå utan jag tror att alla har olika vägar. 


Men finns verkligen meningen med livet ? Eller är det bara något som någon har hittat på för att ge hopp ?

Ibland kan jag undra hur meningen med livet kan finnas för en liten 12 åring i Afrika som utnyttjas sexuellt. Vad kan hennes liv ha för innebörd ? Hur kan hon vara nöjd med det liv hon lever ?  Vill hon inte ha ut mer av livet än lidande ? Eller är det så att hon insett sina förutsättningar och kanske vet att det blir inte bättre, och genom den vetenskapen är hon nöjd.



I boken Alkemisten skriven av Paulo Coelho kommer huvudkaraktären Santiago fram till att meningen med livet är att uppnå sina drömmar och mål. Detta är en mening, tror jag, många har. Att man ska uppnå sina drömmar och utan dessa drömmar och mål är livet meningslöst.

Jag tror att uppnå själva drömmen i fråga kanske inte är så viktigt, utan att ha en dröm och att kunna sikta efter ett mål och att ha det som en riktlinje är nog en mening för många.

För riktlinjer är viktiga och utan dem hade vi inte kunnat ha kontroll över våra liv och vi hade inte vetat i vilken riktning vi var på väg. Och allas riktlinjer är olika och man inte kan leta upp dem med hjälp av kompass eller karta.

De ger oss bara en liten aning om vart vi är på väg, så att vi inte blir helt chockade när vi väl är framme.

Så, kan man uppnå sin mening med livet genom att följa sina riktlinjer eller är det något större som bestämmer om vi får lyckas med att hitta vår mening eller inte ?

Och får vi verkligen reda på vilken vår mening är, eller kommer man bara gå runt här på jorden utan att veta om man uppnått sitt mål eller inte ?


Jag hade kunnat sitta här och skriva hur länge som helst om olika lösningar och teorier om meningen med livet finns eller inte och vilken den i så fall är.

Men det känns inte som om jag kommer kunna komma fram till ett riktigt och rätt svar. Utan jag tror alla olika människor har olika svar och att man måste hitta dem själv på ett eller annat sätt.

Så är det dumt att försöka finna ett svar på frågan eller är det min mening med livet ? Att komma underfund med mitt livsöde ?

För det viktigaste borde ändå vara att man är nöjd över det liv man levt.


För när man står där vid den slutliga tunneln och inte kan säga att : "det där, det skulle jag gjort annorlunda" så har man lyckats enligt mig.


Vad tycker andra?

Lämna ett litet spår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag tycker:

Trackback
RSS 2.0